Hop til hovedinnhold Hopp til søk Hopp til bunntekst

Eiendomsgebyrer

Informasjon om fakturering av eiendomsskatt og gebyrer på eiendommer.
kommunale eiendomsgebyrer blir fordelt på 4 terminer (fakturaer).

Gebyrene blir fordelt på følgende vis:

Termin              Type gebyr                 Forfall

  1. Vann, avløp, slam og feiing/tilsyn  Ca. 20.april 
  2. Eiendomsskatt og renovasjon        Ca. 20.juni
  3. Vann, avløp, slam og feiing/tilsyn  Ca. 20.oktober 
  4. Eiendomsskatt og renovasjon        Ca. 20.november
Sør- Odal kommune har engasjert Lindorff Faktura og Lindorff Innkreving til henholdsvis utsending av faktura/ innkreving/purring og inkasso.
Dersom du har spørsmål om betaling og utsettelser, ta kontakt med Lindorff på tlf 31 27 93 20.
Dersom du har spørsmål om gebyrgrunnlaget, ta kontakt med Sør- Odal kommune, teknisk enhet på tlf 62 96 80 00

Eiendomsskatt

Eiendomsskattetaksten vil være lik som tidligere år dersom det ikke har vært vesentlige endringer på eiendommen i løpet av året. Eiendomsskattetaksten blir satt ut fra tilstanden
pr 1 januar i skatteåret. Bunnfradrag og promillesats kan endres hvert år av kommunestyret.

For mer informasjon - klikk her.

Vann- og avløp

Fra 2004 ble vann- og avløpsgebyrer i Sør-Odal kommune splittet i et fast abonnementsgebyr og et forbruksgebyr. Vi har tidligere i hovedsak beregnet årlige vann- og avløpsgebyrer etter leieareal på bygning, oppdelt i avgiftsklasser:
Avgiftsklasse 1 fra 0 – 70 m2, kl. 2 fra 71 - 120m2, kl. 3 fra 121 – 170m2 osv.
I avgiftsklasse 2 er det stipulert et årlig forbruk på 150m3 vann.


Vannmåler:

Det er mulig å betale etter forbruk, ved montering av vannmåler.
Ved montering av vannmåler, betales det forskudd gjennomåret (stipulert forbruk) og avregnes etter avlest forbruk pr 31.12. Abonnementsgebyr kommer i tillegg

Privat avløp/slamtømming:

Alle fastboende i kommunen som ikke er koblet til kommunalt avløpsnett, skal ha et godkjent avløpsanlegg. De som har ordinær slamavskiller blir tømt etter kretslister.
De som har tett tank fra toalett må selv gi beskjed til renovatør (Br. Stenskjær as) ved behov for tømming.

Tilsyn av private slamavskillere:

Det er etablert et tilsynsgebyr på slamavskillere på kr 400,-. Dette gebyret vil bli fakturert i en 3 års periode. Gebyret skal finansiere tilsyn og oppfølgning av de private slamavskillerne. Bakgrunnen for prosjektet er at Norge Har forpliktet seg til å forbedre vannmiljøet i alle landets vann forekomster gjennom EU’s vanndirektiv. Tilsynet skal kartlegge om anleggene fungerer som forutsatt og har den renseevnen som lovverket krever. Målsetningen med prosjektet er å redusere forurensning og oppnå en bedre vannkvalitet i vann og vassdrag.

Tilkoblet avløpsnettet via slamavskiller:

Eiendommer tilknyttet kommunal avløpsledning via slamavskiller er selv ansvarlig for å få tømt slamavskilleren ved behov, inntil en gang per år. Dette på grunn av at det er svært ulikt behov for tømming av slike tanker. Dette gjelder bl.a for en del eiendommer på Trondbøl.
For ytterligere opplysninger om vann- og avløp, bes de kontakte Kommunalteknisk avdeling.

Feie- og tilsynsgebyr

Feiing og tilsyn er et viktig brannforebyggende arbeid. I 1998 ble behovsprøvd feiing innført. Tjenesten ble endret til også å omfatte tilsyn med fyringsanlegg. Det ble antatt at det var bedre brannforebygging å vri ressurser over fra tradisjonell feiing til å drive tilsyn. Tilsynet omfatter en gjennomgang av hele fyringsanlegget (ildsteder, skorsteiner, brannmurer, fyrrom o.l.), og røykvarslere / slokkeutstyr. Målet er økt brannsikkerhet i boligen. Det er ytterst få husbranner som skyldes for lite eller ingen feiing.
Det er feiervesenet som fastsetter feiehyppigheten, basert på om boligen har vedfyrte ildsteder eller annen hovedoppvarmingskilde. Feiebehovet kan variere med type fyringsanlegg/ildsted, brenselets art, fyringsvaner/fyringsmønster, etc. Det er derfor viktig at huseierne melder fra til feiervesenet hvis man endrer hovedoppvarmingskilde, monterer vedovner osv. for at feiervesenet kan få vurdert om dette vil påvirke feiehyppigheten for boligen.
Tjenesten det betales for er feiing etter behov, fra ett til fire års intervall, og tilsyn av fyringsanlegget hvert fjerde år.

Renovasjon

Sør- Odal kommune bruker Glåmdal Interkommunale Renovasjonsselskap (GIR) til å håndtere renovasjonen. For informasjon vedrørende renovasjon ta kontakt med GIR på tlf 62 96 01 80 eller se GIR sin hjemmeside: http://www.gir.hm.no/

sor-odal.kommune.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan fortsette å bruke sor-odal.kommune.no som vanlig hvis du godtar dette. Hvis du vil vite mer, kan du lese om vår bruk av informasjonskapsler.Lukk