Kommunedelplan E16 Kongsvinger-E6

Styret for det interkommunale plansamarbeidet (IKP) fastsatte planprogram for arbeidet med kommunedelplan E16 Kongsvinger-E6 den 16. desember 2020.

Styret har vedtatt å utarbeide planforslag i tre av de fire korridorene som er utredet og disse var ute til offentlig ettersyn i perioden 28.01.22 til 25.03.22.

Flere merknader til planforslagene går ut på at man etterlyser utredning av en korridor som går mellom Nybakk og Slomarka på sørsiden av Glomma, «E-korridoren» Styret i IKP har vedtatt at dette er et alternativ som skal konsekvensutredes og legger utvidelsen av utredningsområdet som dette medfører, ut på en seks ukers høring. Dette for å få innspill fra berørte parter med tilknytning til det utvidede området.

Kartutsnittet nedenfor viser forslag til utvidelser med et gult, skravert felt for korridor E.

Øvrige deler av korridor E dekkes av tidligere gjennomførte utredninger. Høringsbrev og kart legges ut på www.E16portalen.no

Kartutsnitt over utredningsområdet "E-korridor" med forslag til utvidelser

Figur: Avgrensing av utredningsområde E-korridor med forslag til utvidelser med gult skravert felt

Høring

Høringsperioden er satt til seks uker, fra 18. september til 1. november 2024.

Uttalelser til utvidelsen av utredningsområdet sendes på e-post til: postmottak@sor-odal.kommune.no med kopi til post@nyeveier.no  Innspillet merkes «E16KE6_utvidelse utredningsområde EN10» i emnefeltet.

Spørsmål

Spørsmål kan rettes til plankoordinator IKP, Inga Gjerdalen, telefon 917 10 802, eller prosjektleder Plan i Nye Veier, Stian Blindheim, telefon 970 96 390

Logo for nye veier og fire berørte kommuner: Kongsvinger, Sør-Odal, Nes og Ullensaker