Det er for tiden mye snø og det er ekstra vanskelig for dyr som rådyr, hare og elg å komme seg frem. Dyrene kan bli unødig stresset av hunder, og det er økt risiko for at løse hunder kan jage og skade vilt.

Hold hunden i bånd eller inngjerdet

Hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at de ikke kan jage eller skade vilt.

Brudd på forskriften er straffbart.

Forskriften gjelder fram til 1. april

Les forskrift om ekstraordinær båndtvang for hunder

Les også:

Oppdatering 22. mars

Sør-Odal kommune har mottatt klager på at ekstraordinær båndtvang ikke ble opphevet da snømengden sank og temperaturene ble høyere. Klagen ble oversendt til Statsforvalteren i Innlandet som har gitt Sør-Odal kommune medhold i å opprettholde ekstraordinær båndtvang fram til 1. april.

Statsforvalteren begrunner vedtaket med at Sør-Odal kommune har gjort en grundig vurdering både før innføring og løpende gjennom båndtvangperioden.

Oppdatering 15. mars

Sør-Odal kommune har mottatt noen henvendelser med ønske om å oppheve den ekstraordinære båndtvangen som ble innført 12. februar.

Båndtvangen ble innført med hjemmel i Hundelovens §6f) som gir vilt en spesiell beskyttelse.

Vinteren 23/24 har vært lang og kald, det har vært mye snø og mange snøfall. Innimellom har det vært mildt og dermed skare. Snøforholdene er svært ujevne innad i kommunen, og det er også en reell sjanse for at det kommer nysnø i løpet av førstkommende helg. Hele neste uke er det spådd kuldegrader på natt.

Viltets leveforhold handler dessuten om mer enn snø. De er generelt slitne etter vinteren og skal i størst mulig grad ha ro.

Kommunen gjør løpende vurderinger ved å innhenter viltfaglige råd både interne og eksterne. Jegere og jegere med viltfaglig ansvar i egen kommune og i nærliggende ommuner med ekstraordinær båndtvang er rådført.

I Eidsvoll sier viltnemdas leder Ole Randin Klokkerengen at det er uaktuelt å oppheve båndtvangen på tampen av en så hard og lang vinter. I Hurdal er fallviltleder Øystein Rønning like tydelig. -Å oppheve båndtvang rett før «vårknipa» er helt uakseptabelt. Det er verste tida for viltet nå, på tampen av en lang vinter». Til sammen har disse to karene enorm erfaring og kunnskap som både jegere, fagpersoner på vilt og ledere av respektive viltnemd og fallviltgruppe i sine kommuner.

Sør-Odal opprettholder ekstraordinær båndtvang.

Dyrene vi ønsker å ta hensyn til er i en sårbar tid på året, og hundeeieres ønsker om revejakt med løshund, trening av hund eller tur i skog med løs hund er underordnet.