Som hovedregel har innbyggere i kommunen selv et ansvar for å skaffe en egnet bolig. Hvis du av ulike årsaker ikke kan dette, kan kommunen være til hjelp.

Kommunal omsorgsbolig

Omsorgsboliger er bolig til personer som på grunn av helse eller funksjonshemming har et behov hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester i boligen. Du er avhengig av praktisk og personlig hjelp for å mestre ditt daglige liv. 

Kommunal gjennomgangsbolig

Gjennomgangsbolig er til personer som selv ikke klarer å skaffe en egnet bolig. Med gjennomgangsbolig mener vi en midlertidig bolig for en viss periode, kort eller lang.

Dette kan være et tilbud for deg som har utfordringer innen helse, funksjonshemming, økonomi eller sosiale forhold. Du må ha en konkret faglig vurdering som sier at det er vanskelig for deg å skaffe deg en bolig på nåværende tidspunkt.

  • Søknadsskjema for leie av kommunal bolig

Veiledning om bolig

Du kan få veileding om hvordan du kan få en bedre bosituasjon og hvordan du best kan skaffe deg egen bolig (eie eller leie). Du kan også få hjelp til å finne fram i kommunale og offentlige instanser.

Du kan avtale time med rådgiver for spørsmål om bolig (klikk her)
Du kan for eksempel få informasjon om hvordan skaffe og utbedre bolig, bytte bolig og annen praktisk informasjon
Du kan også bestille time for samtale og veiledning på telefon 458 78 755

Andre typer boliger

  • Hvis du trenger heldøgnsomsorgsbolig, må du ta kontakt med tjenestekontoret
  • Ta kontakt med NAV for nødbolig eller boliger til flyktninger
  • Har du diagnose innen rus og psykisk helse og trenger bolig, ta kontakt med følgende saksbehandlere:
    • Nina Kristiansen, telefon 969 43 598 (dagtid 08:00-15:30)
    • Annette Wilhelmsen, telefon 479 79 769 (dagtid 08:00-15:30)