Hva er ledsagerbevis?

  • Et ledsagerbevis er et kort vi utsteder til innbyggere som på grunn av funksjonsnedsettelser trenger ledsager for å delta på aktiviteter.
  • Ledsagerbeviset gir den du tar med deg gratis adgang der ordningen er aksepteret (for eksempel på kulturarrangementer og offentlig transport).
  • Ledsageren din kan for eksempel være en venn, familiemedlem eller støttekontakt. I enkelte tilfeller kan ledsagerbeviset gjelde for to samtidige ledsagere. 

Slik søker du

  1. Du må få dokumentasjon eller uttalelse fra fagperson (helsepersonell eller lege) på din tilstand og behov.
  2. Ta et passfoto eller lignende. Du kan ta bilde i innbyggertorget, kr. 150,-
  3. Send inn elektronisk søknad på lenken nedenfor, eller få skjema i innbyggertorget. Ferdig utfylt skjema sendes til: Postmottak, Sør-Odal kommune, Øgardsvegen 2, 2100 Skarnes
  4. Husk å legge ved dokumentasjon/uttalelse om helsetilstand og passfoto

Søknad om ledsagerbevis

Spesielle merknader

Som hovedregel får du ledsagerbevis til én ledsager. I spesielle tilfeller kan du få innvilget to ledsagere, dersom du kan dokumentere behovet ditt. Kortets bakside viser spesielle merknader.