Digitalisert utsendelse av faktura

Alle faktura fra Sør-Odal kommune blir forsøkt sendt digitalt, som eFaktura, som Vipps-faktura, via digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

Brevgiro

Betaler du via brevgiro, må du benytte en tom bankgiroblankett, fylle ut nødvendig informasjon som du finner på den tilsendte fakturaen, og deretter benytte den ferdig utfylte bankgiroblanketten til betaling via brevgiro. Slike tomme bankgiroblanketter kan du få i din lokale bank.

Informasjon som må fylles ut på den tomme fakturablanketten er:

  • Beløp
  • Betalerens bankkontonummer
  • Betalt av
  • Betalt til
  • Kundeidentifikasjon (KID)
  • Kroner og øre
  • Til konto

Faktura via Vipps

ette forutsetter at du benytter Vipps og at du har aktivert tjenesten Vipps faktura. I tillegg må du selvsagt være registrert med et gyldig mobiltelefonnummer/kundenummer i Sør-Odal kommune sitt kunderegister.

Faktura i Digipost/eBoks

ette forutsetter selvsagt at du har en digital postkasse (Digipost eller eBoks) og at du ikke har reservert mot å motta digital post fra det offentlige.

Faktura som vedlegg i e-post

Dette forutsetter at du er registrert med en gyldig e-postadresse i Sør-Odal kommune sitt kunderegister.

E-faktura

Du vil selvsagt motta fakturaen på den ene eller den andre måten. Hvis du allerede har en avtalegiro- eller efaktura-avtale med Sør-Odal kommune, vil du fortsette å motta faktura som avtalegiro eller efaktura.

Hvis du ikke har slik avtale blir fakturaen sendt til Vipps - hvis du er registrert med mobiltelefonnummer og benytter Vipps faktura. Hvis du ikke benytter Vipps faktura, blir fakturaen sendt til Digipost eller eBoks (hvis du mottar allerede digital post fra det offentlige), osv. Er det ikke mulig å sende fakturaene digitalt, blir fakturaen sendt som brevpost.

Faktura sendes til forretningfører/andre mottakere enn deg selv.

Har du i dag en forretningsfører som mottar faktura på vegne av deg eller annen mottaker, så vil de nye distribusjonsformene (Vipps, Digital postkasse innbygger) overstyre hvis kunden er registrert med personnummer. Da sendes faktura til kunden istedenfor ‘annen mottaker’ Vi anbefaler derfor dere som har ‘annen mottaker’ til å ikke inngå avtale om Vipps eller Digital postkasse.

Mulighet for månedlig faktura for kommunale eiendomsgebyr

Sør-Odal kommune tilbyr månedlig faktura for kommunale eiendomsgebyr. 

Det er en forutsetning at kunden har/oppretter avtalegiro eller eFaktura. Papirfaktura blir ikke sendt ut for månedlig faktura.

Henvendelser som kommer etter den 1. i måneden faktura blir sendt ut, vil få opprettet månedlig faktura fra og med neste kvartal. De opprinnelige termin/kvartalsintervallene styrer når en kan starte med månedlig fakturering.

Ta kontakt på tlf. 62 96 80 00 eller send e-post til postmottak@sor-odal.kommune.no for å opprette månedlig faktura.

Min side

Har du spørsmål om mottatt faktura kan du logge deg inn på Min side. Her vil du finne alle fakturaer som angår deg eller din eiendom.